середа, 8 листопада 2017 р.

ПРОТИСТОЯННЯ ДОБРА І ЗЛА В ОПОВІДАННІ Є.ГУЦАЛА «ЛОСЬ»
Мета: навчати учнів спостерігати за розвитком подій у творі, відстоювати проблеми екологічного характеру; розвивати зв’язне мовлення учнів, формувати вміння коротко і стисло передавати думки; виховувати гуманні почуття і відразу до бездушного, споживацького ставлення до природи; розкрити віру в людину – доброго і мудрого господаря; виховувати у дітей любов до тварин, до всього живого, бажання охороняти природу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет Є.Гуцала, ілюстрації до твору, підручники, аркуші паперу, тлумачні словники, Книга охорони природи, аудіозапис, схеми, таблиці.
Епіграф: Любіть травинку і тваринку,
і сонце завтрашнього дня.
Ліна Костенко
Теорія літератури: діалог, дійова особа, конфлікт, епіграф, персонаж.
Проблемне запитання: Людина є господарем, паном чи захисником природи?
Ключові поняття: доброта, милосердя, співчуття, гуманність, людяність.
Міжпредметні зв’язки: природознавство, зарубіжна література.
Консультація:
Рефлексія – фаза уроку, протягом якої учні осмислюють відкриті й усвідомлені ними на занятті ідеї; в цей час вони запитують, інтерпретують, застосовують, сперечаються, дискутують, змінюють та поширюють набуті знання.
Словник:
Доброта – чутливе, дружнє ставлення до людей.
Милосердя – співчуття, жалість, жаль.
Співчуття – чуйне ставлення до чийого-небудь горя, до чиїхось переживань.
Гуманність – людяність у своїх діях і ставленні до інших людей.
Людяність – доброзичливе, чуйне ставлення до інших; уважність до чужих потреб.

Перебіг уроку

I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
- Кожну книжку Є.Гуцала читач розгортає з радістю і надією на зустріч з яскравими характерами, з людьми, які самовіддано люблять свою землю і життя, хоч воно не таке вже й просте і безхмарне.
  • на Вінничині в холодні й голодні повоєнні роки. Там минули дитячі та юнацькі роки сина сільських учителів, майбутнього письменника. Тут, на Поділлі, зародилася і зміцніла його любов до рідного слова. Звідси витоки майже всіх творів Євгена Гуцала. Один з провідних мотивів його творчості – милосердя. Доброта його героїв, щедрість їхньої душі, прагнення допомогти людям сіють у наших серцях добро, яке є вічним мірилом людяності. З такими героями ви зустрінетеся, прочитавши оповідання письменника «Лось».
  • оповідання вчителем.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
- Зовнішній світ із вивчених вами творів постає красивим, безмежно чарівним і загадковим.
- Але чи завжди є так у реальному житті? (Роздуми учнів).
І в казках, і в творах на історичні теми розповідалося про вічну боротьбу добра і зла, але там усе закінчувалося щасливо.
Сьогодні ж ви познайомилися з трагічним, вражаючим оповіданням Є.Гуцала «Лось».
Воно на іншому, вже не казковому, а максимально наближеному до реальності рівні, розкриває розмаїття зовнішнього світу, болючі суперечності чорного і білого, правди і кривди, добра і зла.
III. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Робота над текстом.
Система запитань і завдань
Бесіда.
- Про що це оповідання?
(Про великий світ природи і місце людини в цьому світі).
- Чи сподобалося воно вам? Які почуття викликало? Чим вразило?
Індивідуальна робота.
Знайдіть у тексті опис зовнішнього вигляду лося. (Зачитати). З чого видно, що автор милується його красою? А які почуття цей опис викликає у вас?
Уявне малювання.
Намалюйте або опишіть лося таким, яким ви його собі уявляєте.
- Що лось любив робити?
(Зустрічати схід сонця, коли під його променями бронзовіли верхівки дерев).
- Чим наповнювалися очі тварини?
(«Золотим сплеском», який надавав їм виразу розуміння життя природи і її таємниць).
Прослуховування аудіозапису (спів пташок, шум лісу).
Робота в групах.
- Знайдіть у тексті описи, розкрийте їх роль у творі.
- Перечитайте опис місцевості, яку проходив лось. Зверніть увагу на те, які звуки лунали в лісі (I група) і запахи відчувалися (II група), який колір переважав (III група). Заповніть таблицю.
Учнівський проект.
Запахи
Звуки
Кольори
«запах річкової криги», «запах сіна»
«тріщить стара гілляка на дубі», «шарудіння прив’ялих стеблинок», «порипування гілляки», «недуже тріщання», «приглушене поцокування своїх ратиць об землю», «жалібне поскрипування гілляки», «приглушено торохнуло».
«… очі все густіше набрякали кров’янистимсмутком, аж горіли червоним розпачем»; «вода в ополонці закров’янилась, і червоне зразу ж стікало за течією»; «… червоний розпач трохи вгомонився».

- В яку біду потрапив лісовий красень?
- Чому лось почав тонути?
- Як він боровся за своє життя?
Робота в парах.
- Виберіть із тексту відповідні слова й вирази. Складіть схему «Серце».

Провалився знесилився
Поводився обачно сили покидали
Насторожився ревнув
Принишк захвилювався
Нога боліла конвульсивно здригнув
Вжахано відчув, що сили тілом
занурюється очі горіли


Пробуватиме, поки дихатиме

- Як хлопці рятували лося? Розкажіть про їх винахідливість.
- Що вони при цьому пережили?
- У чому краса їх дій та почуттів?
- Чи подобаються вам хлопчики? Якщо подобаються, то чому?
- Перечитайте абзац, що починається словами: «Лось обтрушував з себе воду…». Які почуття ви пережили, читаючи ці рядки?
- Розкажіть, як загинув лось?
- Яке враження справило це на хлопчиків?
- На що вони сподівалися? Чому?
- Дайте власну оцінку зображуваному.
Робота в парах.
  • Знайдіть у тексті й зіставте описи зовнішності хлопчиків та Шпичака.
Учнівський проект.
Опис зовнішності
Хлопчиків
Шпичака
«Обидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями, і схожі один на одного так, як маленький гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда».
«Кругленький, як підпалок, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халяв-ми чоботях, в яких тонув мало не по пояс».
- Які риси характеру персонажів підкреслив автор?
- Що називається діалогом?
(Розмова двох – трьох осіб).
Робота над виразним читанням.
- Прочитайте за особами діалог хлопчиків і дядька-браконьєра, проаналізуйте їхній внутрішній світ, моральні принципи рятівників лося і вбивці. (Автор, хлопчики, Шпичак).
Під час виразного читання передавайте напруженість подій та глибокі переживання хлопчиків інтонацією, темпом читання і тембром голосу.
Словникова робота.
Браконьєр – людина, що займається браконьєрством.
Браконьєрство – полювання в недозволених місцях або в заборонений час.
- Які риси вдачі персонажів виявилися в цьому творі?
Робота в групах.
За допомогою яких слів, словосполучень, речень автор намагається передати внутрішній (психологічний) стан хлопчиків, Шпичака?
(I група – образ хлопчиків, II група – образ Шпичака, III група – лексичне значення слова «смага»).
Учнівський проект.
Хлопчики
Шпичак
«…ненависним поглядом уп’явся в підпалкувате обличчя», «лице почервоніло так, наче з нього ось-ось мала бризнути кров», «одвернувся, приховуючи сльози», «вперті й невідступні», «Діти нічого не сказали – вони ніяк не могли відвести очей від лося, який ні разу не поворухнувся, хоча вони й чекали на це».
«На губах у нього запеклася біла смага, мабуть, од якогось раптового, скоро минувшого переживання», «Радість на його обличчі змагалася з настороженістю, і воно бралося то темними, то світлими спалахами», «дядько почав гніватися», «наче щось тіпнуло», «спочатку повільно ступив один крок, другий – а потім і побіг навздогінці», «кричав, захлинаючись».
Словникова робота.
Смага – пересохла плівка на губах від підвищеної температури (при гарячці, хвилюванні).
- Що пережив і передумав Шпичак після від’їзду братів?
- Як звали хлопчиків?
- А як їх називає автор?
(Підберезники).
- Чому автор не дав їм імен, а дядька називає тільки за прізвищем?
(Таких гарних, добрих хлопчиків багато, а злих людей, схожих на дядька – одиниці. Письменник, називаючи дядька за прізвищем, показує свою авторську позицію).
- Як, на вашу думку, ставиться автор до Шпичака та його вчинку? Підтвердіть свої міркування посиланням на текст.
- Які почуття викликав у вас вчинок Шпичака?
- Яким здається Шпичак коло вбитого ним лося?
(Малим і нікчемним).
  • Як ви думаєте, чи покаявся він перед людьми?
  • Пригадайте, як різні люди (працівники заповідника, мисливці) ставилися до лося. Зіставте їхні вчинки із вчинком Шпичака. Який висновок можна зробити?
- Як ви вважаєте, чи правильно вчинили хлопчики, не спокусившись обіцянками «рідного дядька»?
- Як би ви діяли на їхньому місці?
- Читач вірить, що Шпичака покарає сувора рука закону. А хлопчики?
Висновок. Так, душі їх поранено, але віриться, що вони і надалі будуть такими чуйними до тварин, не побояться і виступлять проти тих, хто губить природу, знищує її багатства й красу.
Твір ніби закликає: «Люди, зупиніться! Природа чекає від вас добра, а вам вона віддячить сторицею».
- Ваші міркування про великий світ природи і людини в ньому, про добро і зло, любов і милосердя. (Роздуми дітей).
«Поетична хвилинка».
Робіть добро.
Відгукуйтеся участю своєю
На крик зазивний і безмовне SOS
Людини, птаха, навіть деревця.
Робіть добро.
Не ждіть від цього слави,
Не ждіть багатства, звань чи похвали…
Робіть добро.
Непоказно, буденно.
Це принесе найвищу з нагород –
Ні з чим не порівнянне відчуття,
Що ти живеш не марно на цім світі.
В.Крищенко
Прогнозування змісту (заміна ходу подій в творі).
- Як, на вашу думку, могла розвиватися далі подія, зображена в оповіданні? Чим вона закінчилася б? Ваша власна версія подальшого розвитку подій.
- Яким вам уявляється автор: його вдача, ставлення до природи, до благородних і нечесних вчинків, добрих і злих людей?
Робота в пара.
Скласти діалог з персонажами твору або з автором (на вибір).
- З якою метою письменник написав це оповідання?
(Щоб читач усвідомив турботу про світ природи і рідних людей як неодмінну рису гуманності, гідної поведінки).
Словникова робота.
Гуманність – людяність у своїх діях і ставленнях до інших людей.
- Чи відтворив автор в оповіданні відчуття страху? Де саме?
- Яким кольором ви передали б його на своєму малюнку? Чому саме таким?
- Назвіть, де, на вашу думку, в оповіданні найнапруженіший момент? Чи він один?
- На які морально-етичні проблеми в оповіданні звертає нашу увагу Є.Гуцало?
(Людська доброта і жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу).
Словникова робота.
Мораль – система поглядів і уявлень, норм і оцінок, що регулюють поведінку людей.
Етика – наука, що вивчає мораль; норми поведінки, сукупність моральних правил певної соціальної групи.
- Як ви вважаєте, що в творі перемогло – добро чи зло?
- Як називається протистояння когось чи чогось? (Конфлікт).
- Що є шляхом до перемоги добра?
(Співчуття і милосердя, людяність і гуманність).
Робота в групах.
Словникова робота.
- Знайдіть у тлумачному словнику значення слів «співчуття», «милосердя», «людяність», «гуманність», «доброта».
- Запам’ятайте ці слова і старайтеся бути у житті такими, бо саме такими постають перед вами персонажі багатьох оповідань, які ви вивчаєте.
- Що хотів сказати своїм твором автор?
- Яка основна ідея оповідання «Лось»?
(Возвеличення людського гуманізму і засудження бездушного ставлення до природи).
- Що таке епіграф?
- Який смисл епіграфа до твору?
Пояснення вчителя.
Є так звана Книга охорони природи, до якої заносять назви тих тварин чи рослин, які потребують охорони, або яким загрожує вимирання. (Коротка розповідь про заповідники, де охороняють тварин, про те, що в природі усе взаємопов’язане).
- Що ви знаєте про тварин, які живуть у лісах України?
- Які твори про світ природи ви вивчали в школі або читали самостійно?
(«Лобо» Е.Сент-Томпсона, «Манглі» Дж.Р.Кіплінга, «Вірний» М.І.Чабанів-ського, «Лідер» Л.І.Смілянського).
- Яка наскрізна тема цих творів?
(Вічне протистояння добра і зла).
Гра «Літературна торбинка».
  • Назвати тварин чи птахів, які є дійовими особами художніх творів. Перший починає: лось, другий: лис, третій: зайчик і т.д. Виграє той, хто назбирає в торбинку найбільше відповідей.
Гру можна ускладнити: учні називають слова, що починаються на букву, якою закінчилося попереднє слово, наприклад: лис, синиця, ягня, яструб, бичок, кінь тощо.
  • Ще раз прочитайте проблемне запитання, яке записане на дошці: «Людина є господарем, паном чи захисником природи»? Дайте на нього відповідь.
Міні-диспут.
1. Хто ж ти, людино?
2. Якою має бути людина?
3. З чого починається людина?
4. Який слід має залишити людина на землі?
Висновок: Людина починається з добра.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
- Твір написала доросла людина. Чи вдалося їй вгадати, передати те, про що ви думаєте, що почуваєте?
- Чи може зацікавити цей твір дорослих?
- Чи могли б вони повчитися з нього?
V. ПІДСУМОК УРОКІВ
Чому ж навчає оповідання Є.Гуцала «Лось»?
Орієнтовні відповіді учнів
I учень. Це оповідання вчить співпереживати, бути чутливим до чужої біди.
II учень. Спонукає боротися зі злом, гартувати свій характер.
III учень. Зміст оповідання пронизаний ідеєю щирих, доброзичливих стосунків між людьми, гармонією людини і природи.
Словникова робота.
Гармонія – злагодженість, взаємна відповідність різних якостей, предметів, явищ, частин цілого.
Вчитель. Євген Гуцало на прикладі двох братів показав істинну чистоту душі і щирість серця, бо саме такі люди, як ці хлопці, зможуть не тільки захистити свою землю, оселю, а й допомогти іншим у скруті та горі. Саме такими чесними, безкомпромісними, щирими повинні бути і ви, бо вашому поколінню належить майбутнє України.
VI. РОЗВИТОК ТВОРЧОЇ РЕФЛЕКСІЇ
Анкета
  1. Чи задоволені ви результатом своєї роботи, процесом уроку? Чому?
  2. Що ви зрозуміли і дізналися нового?
  3. Що найбільше здивувало, вразило?
  4. Чи досягнули поставленої мети?
  5. Які нові запитання з’явилися у вас?
VII. ОЦІНЮВАННЯ
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
II рівень (4-6 б.) Скласти план до оповідання Є.Гуцала «Лось» і побудувати за ним свою розповідь.
IIІ рівень (7-9 б.) Підготувати відповідь на запитання «Що таке людяність?» або написати «Монолог добра».
IV рівень (10-12 б.) Скласти сенкант або написати власну поезію на екологічну тематику.

Немає коментарів:

Дописати коментар